Lucian Ciolan,  decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației a Universității din București,  a oferit un interviu marca LEADERS despre ”modelul danez în care  fericirea este un ingredient esențial al învățării, despre educație formală și non-formală, despre roboți și omenesc, despre cum educația nu se va demoda niciodată și despre valorile de care vorbim mai ales când ne lipsesc.”

Ce înseamnă modelul danez de educație și cum îl putem aplica în România?

Facem proiecte educaționale împreună cu parteneri din Danemarca și am încercat să aducem ceva din avantajele pe care le are în educație modelul danez. Sunt lucruri pe care ei le fac constant de foarte multă vreme și s-au dovedit a avea beneficii foarte solide. Unul dintre proiecte vizează starea de bine a copiilor, well-being, și se bazează pe o teorie foarte simplă: aceea că pentru a învăța și a avea succes în învățare, pentru a-ți consolida învățarea, ai nevoie înainte de orice să ai o stare de bine.

Asta poate fi foarte ușor de acceptat de oricine, că dacă ești într-o stare mizerabilă nu prea poți să faci nimic bine. Eu cred că școala românească, așa cum este ea construită cultural și istoric, nu acordă o importanță foarte mare acestui lucru, pentru că la noi copiii trebuie să meargă la școală, copiii trebuie să învețe. O foarte mare cantitate de învățare se petrece sub presiune și asta are și o relevanță mai scăzută și consecințe emoționale destul de neplăcute pe termen lung și mediu.

Citiți întregul interviu.